woensdag 14 november 2018

Nadenkertje 4: Prediker 12:12





Hier weer een nieuw nadenkertje voor jullie. Uit het boek Prediker dit keer.
Ik zal de tekst in 4 verschillende vertalingen geven:

Prediker 12:12:

'En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.' (Statenvertaling)

'Wat erbovenuit gaat, mijn zoon, wees gewaarschuwd! Er komt geen einde aan vele boeken te maken, en veel studeren vermoeit het lichaam.' (Herziene Statenvertaling)

'En tot slot, mijn zoon, nog deze waarschuwing: er komt geen einde aan het aantal boeken dat geschreven wordt, en veel lezen mat het lichaam af.' (Nieuwe Bijbelvertaling)

'Maar, mijn zoon, wees gewaarschuwd, er komt geen eind aan het schrijven van boeken. Het bestuderen daarvan wordt tenslotte zeer vermoeiend.' (Het Boek)

Ik ken de tekst zelf vanuit de Statenvertaling. Het verbaast me dat de ene vertaling het over 'lezen' heeft en de andere over 'studeren'. Voor mij hoeft dat niet hetzelfde te zijn.

Vragen die bij mij opkomen:

- Vanwaar een 'waarschuwing' denk je? Is het zo erg dan om moe te worden van lezen of studeren?
- Is veel lezen/studeren af te raden?
- Wat denk jij dat deze tekst ons te zeggen heeft?

Ben benieuwd hoe jij deze tekst leest en welke inzichten jij vindt of krijgt.
Veel zegen weer bij het nadenken en/of bestuderen!

Groetjes van Anja


12 opmerkingen:

  1. Gezien het boek Prediker vat ik deze tekst op als: Het leven moet je leven en niet alleen lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vergelijk het een beetje met deze tekst uit het Nieuwe testament: "O Timotheüs, bewaar het u toevertrouwde pand, wend u af van onheilige, inhoudsloze praat en tegenstellingen van de ten onrechte zo genoemde kennis." (1 Timotheüs 6:20)

    Eindeloze filosofische verhandelingen mogen niet de plaats innemen van het Woord van God.

    In de tekst staat inderdaad "studeren". Ik las er dit over: "Het woord voor "studie" (lahag) wordt nergens anders in het Oude Testament gevonden maar de bovenstaande betekenis (studeren) wordt ondersteund door de connectie met een Arabisch woord dat betekent "gretig zijn naar". Je kunt je hersenen vermoeien, je kracht uitputten, door langdurige studie of meditatie van vele boeken naast Gods Woord maar het is niet vanzelfsprekend dat je daardoor bovennatuurlijk inzicht in de problemen van het universum krijgt of hulp voor het dagelijks leven."

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das mooi wat je schrijft Aritha! Dat is net zoiets als dat veel kennis ook niet meteen inhoudt dat je een intieme relatie met Jezus Christus hebt.

      Toch blijf ik wel denken aan de maat... je mag denk ik toch best veel boeken hebben/verzamelen en veel lezen?


      Dank voor je reactie weer en fijne dag!

      Verwijderen
    2. Prediker kijkt terug op zijn leven - hij heeft alles geprobeerd; wijsheid, plezier, werk etc. Hij zegt: alles kan nuttig en plezierig zijn, maar op een dag zal 't allemaal klaar zijn voor jou. Concentreer je op de hemelse dingen. Dat is de boodschap van dit boek En in dat licht zie ik deze tekst een beetje. Zo van: Lees met plezier, ga op boekenjacht maar zorg er voor dat je ziel gered is. Denk aan uw Schepper in de dagen van uw jeugd, voordat de kwade dagen komen en de jaren naderen waarvan u zeggen zult: Ik vind er geen vreugde in.

      Verwijderen
    3. Ik ben het helemaal eens met Aritha. Zo denk ik er ook over. Je kan lezen en opzoeken zoveel je wil. Maar dat zorgt er niet voor dat je gered word. Je redding is Jezus aannemen, in Amerika noemen ze het legalism= iets doen waarvan je denkt dat je je plaats in de hemel kunt verdienen. Dat kunnen we namelijk niet. Wij hebben het niet verdient het is ons gegeven uit liefde. Uit genade. Ik denk dus dat hij bedoelt dat je hart rein moet zijn en je moet leven zoals Jezus wil, of je dan veel studeert en veel weet maakt niet uit want daarmee win je het eeuwige leven niet. Fijne avond 🌸🌸🌸🌸

      Verwijderen
    4. Dank voor je reactie Olivia. Is waar wat je zegt hoor, dat we door het aannemen van Jezus gered worden. Gelukkig hoeft er van ons niets bij idd, want dan had het nooit goed gekomen. En wat jij zegt: rein zijn en leven zoals Jezus wil, ja dat staat ook in het slot van Prediker 12. Dankjewel en geniet van de vrijdagavond! :)

      Verwijderen
    5. Dankje Aritha, denk dat je gelijk hebt hoor. God ziet ons hart aan! Dank voor je reacties!

      Verwijderen
  3. Wat ook een belangrijk verschil is wat ik terug kan vinden in de kanttekening is een verwijzing naar: De Bijbel is door Gods Geest geïnspireerd. Er staat in de kanttekening bijvoorbeeld dit:

    Mijn zoon houdt u aan het Boek Mijner spreuken(...) Gij hebt hieraan genoeg, bewaar dit wel, en wacht u van aan te nemen hetgeen de filosofen of wereldwijzen geschreven hebben van het opperste goed, en de gelukzaligheid der mensen, want dezen zijn van den Geest Gods niet geregeerd geweest; daarom zijn zij wijd van de rechte weg afgetreden...



    De tekst is bij deze vertaling:

    En wat boven dezelve is, mijn zoon, wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezen is vermoeiing des vleses.

    Teveel lezen, teveel studeren, het maakt het lichaam moe.... En uiteindelijk is het niet het einde. En dan de tekst erna lees je wat wel het einde is. Van alles wat gehoord is, is het einde van de zaak: Vrees God, en houd Zijn geboden, want dit betaamt allen mensen. Dat is onze opdracht.

    Hem lief hebben boven alles, onze naaste als ons zelf.... Wanneer je een relatie met Hem hebt, dan is dat nummer 1 in je leven. Dat is wat het meest belangrijke is in je leven, volgens Prediker. Die alle andere dingen beschrijft als: Lucht en leegte... Of zoals deze vertaling noemt: IJdelheid.

    Dat is denk ik iets wat je mee kan nemen naar deze taak. Het is ijdelheid, wanneer je jouw hoop erin hebt liggen. Wanneer het je grond is waaruit je grond, als dit je fundament is. Het is ijdelheid wanneer je niet gegrond staat in Jezus Christus zelf, die de hoeksteen is geworden....Als je leest in Prediker 2 vindt je ook in vers 15:

    Waarom heb ik dan toen meer naar wijsheid gestaan? Toen sprak ik in mijn hart dat ook hetzelve ijdelheid is.

    Met de verklaring:

    Waarom zou ik naar wijsheid staan, als de dood mij zowel overkomen zal als alle anderen. Waartoe zal menselijke wijsheid dan bevorderlijk kunnen zijn?

    Wat heb je eraan? Aan wijsheid, aan kennis... Als je de liefde niet bezit? Dan is het...IJdelheid. Lucht en leegte. Leidend naar het niets. Naar het stervelijke.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Petrina voor je reactie! Mooi wat in de kanttekeningen staat over dat Gods Woord geïnspireerd is door de Heilige Geest en dus het belangrijkste boek. Waar je vast wel uit mag studeren :) Ja, mooi inzicht eigenlijk, het gaat om de Bijbel!
      Menselijke wijsheid is ijdelheid, dat ervaar ik eigenlijk ook wel zo. Wat heb je eraan, het is allemaal zo betrekkelijk.
      Mooi om zo samen tot inzichten te komen over een tekst, dankjewel!


      Verwijderen
  4. Het is Salomo die dit boek geschreven heeft. Hij heeft ook het boek Spreuken geschreven. In 1 Koningen 4 : 29 – 32 lees ik over de wijsheid van Salomo. Eén van zijn bekende woorden is 'ijdelheid'. Het komt 35 keer voor in de boeken Spreuken en prediker. Het kan zijn dat Salomo zijn woorden richtte aan mensen in het algemeen, of aan het volk Israël dat door het verbond aan God toebehoort, zonder specifiek te geloven, zoals ik lees in: Mattheus 15: 8 Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan;

    Mattheus 5: 8 is trouwens de tekst die mij tot het zoeken naar de Waarheid van Gods woord heeft aangezet. Ik wist dat er iets met mijn hart moest gebeuren, maar niet wat. Maar ook als gelovige zie ik dit als een belangrijke basis principe.

    Ik heb de ervaring dat studeren in Gods Woord mooi, boeiend en leerzaam is, maar het is niet alles. Dat klinkt mogelijk vreemd, maar het kan ook 'ijdelheid' worden. Het gevaar ligt op de loer dat ik er prat op ga dat ik tijd neem om te studeren en daardoor meen dat ik het weet. Ik kan, zoals de anderen al aangaven, voorbij gaan aan de relatie met God de Vader en de Here Jezus. Studeren kan omgezet worden in holle en loze woorden. Het kan zelfs uitmonden in twisten en scheuringen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Gods Woord bestuderen moet gepaard gaan met Liefde en gebed.
    Datzelfde geld voor allerlei begeleidende boeken. Als ik daar alleen mee bezig ben, kan ik het doel, een relatie met God en de Heer, volkomen missen. Ik wil mijn betoog onderstrepen met een paar teksten:

    1 Korinthe 8: 1 – 3 1 En wat de afgodenoffers betreft: wij weten dat wij allen kennis bezitten. De kennis maakt opgeblazen, maar de liefde bouwt op. 2 En als iemand denkt iets te weten, dan heeft hij nog niets leren kennen zoals men het behoort te kennen. 3 Maar als iemand God liefheeft, is hij door Hem gekend.
    1 Korinthe 13: 2 En al zou ik de gave van de profetie hebben en alle geheimenissen weten en alle kennis bezitten, en al zou ik al het geloof hebben zodat ik bergen zou verzetten, maar ik had de liefde niet, dan was ik niets.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Rinske, dankjewel weer voor je mooie, goed doordachte reactie. Mooi, dat die tekst uit Mattheüs zoveel voor jou heeft betekent. Dat je er daardoor achter kwam, dat het om je hart ging.

      En denk verder dat je helemaal gelijk hebt. Dat het ten diepste gaat om relatie, niet om de kennis 'an sich'. Dank voor de teksten uit Korinthe!

      Verwijderen

Nadenkertje 6: 1 Johannes 5:18

Ik heb twee teksten in de Bijbel gevonden, die elkaar tegen lijken te spreken. Gaan jullie weer mee op onderzoek of dit ook echt zo is...