woensdag 21 november 2018

Dit leerden we vanuit Prediker 12:12






Dank weer voor jullie reacties n.a.v. het nadenkertje over de tekst uit Prediker. Mooi om te lezen allemaal. Hier weer de samenvatting voor jullie. Vinden jullie het leuk, als ik de linkjes naar jullie blogs vermeld in deze samenvatting? Zo ja, wil je mij dit dan laten weten?

Dit was de tekst:

'En wat boven dezelve is, mijn zoon! wees gewaarschuwd; van vele boeken te maken is geen einde, en veel lezens is vermoeiing des vleses.' (Statenvertaling)
'Maar, mijn zoon, wees gewaarschuwd, er komt geen eind aan het schrijven van boeken. Het bestuderen daarvan wordt tenslotte zeer vermoeiend.' (Het Boek)

De vragen waren:
- Vanwaar een 'waarschuwing' denk je? Is het zo erg dan om moe te worden van lezen of studeren?
- Is veel lezen/studeren af te raden?

- Wat denk jij dat deze tekst ons te zeggen heeft?


Gezien de strekking van het boek Prediker, concludeert Anne: 'Het leven moet je leven en niet alleen lezen.'
'Veel Bijbelkennis betekent niet automatisch, dat je een levende relatie met God hebt', voegt zij er aan toe. Ook Aritha schrijft dit in haar reactie. Zij noemt dat het woord 'studeren' connectie heeft met een Arabisch woord, dat zoveel betekent als 'gretig zijn naar'. Naar kennis in dit geval. Ik denk zelf, dat we hier meteen bij de kern komen, van wat Prediker ons wil zeggen. Als studie/kennis het doel is, dan schiet het Zijn (Gods) doel voorbij. Zijn doel is ons dichter naar Hem te trekken en niet dat we een hoofd vol kennis krijgen. Aritha noemt hierbij 1 Timotheüs 6:20:

'O Timotheüs, bewaar het u toevertrouwde pand, wend u af van onheilige, inhoudsloze praat en tegenstellingen van de ten onrechte zo geroemde kennis.'

Paulus schrijft zelfs, dat sommigen die deze kennis verkondigden, van de waarheid zijn afgeweken. Zou ook kunnen komen denk ik door wat Petrina aanhaalt: dat boeken niet door Gods Geest zijn geïnspireerd en de Bijbel wel. Door boeken kunnen we misleid worden. 
Ik denk dat deze tekst en ook die uit Prediker,  iets af doen aan het belang van Bijbelkennis. Het is juist ontzettend belangrijk om veel Bijbelkennis te hebben. Hoe kunnen we anders Gods Woord hanteren als zwaard? Hoe kunnen we anders in situaties waarin we geen Bijbel bij de hand hebben, kracht halen uit Gods woorden? Lezen in de Bijbel is daarom noodzaak. Maar oneindige discussies over van alles rondom de Bijbel en oneindig veel lezen in allerlei boeken rondom de Bijbel, kan afleiden van waar het uiteindelijk om gaat. Wat dat is, lezen we in het slot van Prediker 12, waar staat:

'Vrees God en houd u aan Zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.'

Olivia schrijft, dat het gaat om het aannemen van Jezus. Lezen en studeren brengt ons niet dichter bij onze redding, die kunnen we daarmee niet verdienen. Het is enkel genade
Wat God wil is dat we Hem eren en hoogachten, ook door het onderhouden van Zijn geboden. Al het andere is ijdelheid, zegt de prediker. Rinske noemt dit ook in haar reactie en verwijst naar Mattheüs 15:8:

'Dit volk nadert tot Mij met hun mond en eert Mij met de lippen, maar hun hart houdt zich ver bij Mij vandaan.'

Zij heeft zelf ervaren, dat studeren in Gods Woord 'ijdelheid' kan worden. Je kunt er  bijvoorbeeld 'prat' op gaan dat je zoveel weet en daarbij voorbij gaan aan je relatie met God. Ik citeer Rinske:
'Studeren kan omgezet worden in holle en loze woorden. Het kan zelfs uitmonden in twisten en scheuringen. Dat kan niet de bedoeling zijn. Gods Woord bestuderen moet gepaard gaan met liefde en gebed. Dit geldt ook voor het bestuderen van boeken.'

Ik zeg hier 'amen' op en bid of God ons hiervoor wil bewaren. 'Het gaat toch om U, om U alleen Jezus', komt bij me op. Dat is een regel uit een lied. Ik zoek het meteen even op....
Het past goed bij deze samenvatting vind ik, dus hier komt het:

(COUPLET 1)
De muziek vervaagt
langzaam wordt het stil,
dan kom ik bij U.
Met mijn grootste wens
iets te geven Heer
waar U blij mee bent.

(INTRO REFREIN)
Ik geef U meer dan een lied
want, een lied op zichzelf
is niet waar U naar verlangt.
U kijkt veel dieper in mij
door de buitenkant heen
doorgrond het diepst van mijn hart.

(REFREIN)
Ik wil terug naar het hart van aanbidding
en dan gaat het om U,
om U alleen Jezus.
Ik heb zo'n spijt van hoe ik ermee omging
want het gaat toch om U,
om U alleen Jezus.

(COUPLET 2)
Onvolprezen Heer,
U bent zoveel meer
dan ik zeggen kan.
Maar al ben ik zwak,
alles wat ik heb
leg ik voor U neer.

(INTRO REFREIN)
Ik geef U meer dan een lied
want, een lied op zichzelf
is niet waar U naar verlangt.
U kijkt veel dieper in mij
door de buitenkant heen
doorgrond het diepst van mijn hart.

(REFREIN)
Ik wil terug naar het hart van aanbidding
en dan gaat het om U,
om U alleen Jezus.
Ik heb zo'n spijt van hoe ik ermee omging
want het gaat toch om U,
om U alleen Jezus.
(Nog 1x het refrein)
God kijkt door onze buitenkant heen naar het diepst van ons hart. Daar gaat het Hem om!
Of ons hart oprecht is en op Hem gericht, op Hem alleen.

Ik wens jullie veel zegen bij het lezen in de Bijbel!
Groetjes van Anja








6 opmerkingen:

  1. Wat mooi zo bij elkaar maakt het juist heel compleet! Mooi dat je dit zo doet

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi om zo alle reacties erin verwerkt te lezen en een prachtig lied: God kijkt door de buitenkant heen naar het diepst van ons hart.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je dit weer fantastisch samengevat. Ik vind dat je er een gave voor hebt. En wat ik hieruit mee neem is dat Bijbelstudie onmisbaar is.
    Natuurlijk is het leuk als je onze linkjes vermeld, alhoewel dat riekt naar 'ijdelheid':). Ik sluit me aan bij wat de anderen willen. Het hoeft niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Rinske! Ik denk dat het misschien te maken hebt met het werken voor de kranten wat ik doe. Ben gewend om te schuiven, samen te vatten enz. En het grappige is, dat ik pas las, dat het ook iets met hooggevoeligheid te maken kan hebben. Dat je dan vaak goed verbanden kunt leggen doordat je veel info opslaat, die je later 'terug kunt halen' en verbinden met nieuwe info. Maar leuk om te horen :) En die linkjes... die ijdelheid zal wel meevallen hoor ;) en de anderen hebben er niet op gereageerd. Ik denk dat ik ze een volgende keer gewoon opneem en kijk wat men zegt :)

      Verwijderen

Nadenkertje 6: 1 Johannes 5:18

Ik heb twee teksten in de Bijbel gevonden, die elkaar tegen lijken te spreken. Gaan jullie weer mee op onderzoek of dit ook echt zo is...