woensdag 24 oktober 2018

Nadenkertje 1: Daniël 10:13





Lieve allemaal!

Vandaag begin ik in geloof een nieuwe blog onder de naam 'Bijbeltekst van de Week'. Ik hoop hierin aan het begin van elke week een 'nadenkertje' te plaatsen over een Bijbeltekst.
Het nadenkertje van vorige week is goed ontvangen. Verrassend!
Ik geloof dat jullie het samen met mij fijn vonden om  na te denken over (een misschien wat moeilijk te begrijpen) Woord uit de Bijbel. Ik geloof zeker dat we met elkaar nog beter in staat zijn om Gods liefde voor ons te bevatten, zoals dat zo mooi staat in Efeze 3:17-19:

'Opdat Christus door het geloof in uw harten woont en u in de liefde geworteld en gefundeerd bent, opdat u ten volle zou kunnen begrijpen, met alle heiligen, wat de breedte en lengte en diepte en hoogte is, en u de liefde van Christus zou kennen, die de kennis te boven gaat, opdat u vervuld zou worden tot heel de volheid van God.'

Verschillende van jullie moedigden me aan om met de vragen over Bijbelteksten door te gaan. Ik dacht er van de week wel even aan, maar niet nadrukkelijk. Toen kwam jij, Olivia, gisteren met de vraag waar de vraag bleef :) Dankjewel!, je vraag stimuleerde mij zo om na te denken of ik hiermee door mocht gaan. Ik heb er vanmorgen voor gebeden en kreeg naar ik geloof bijna meteen antwoord. Ik hoorde: "Schrijf!", en voelde ook meteen aandrang om te beginnen. Wat ook mooi was, is dat ik me meteen iets herinnerde. Toen ik gisteravond vrij laat thuis kwam, had een lieve zus via app, een vraag aan mij gesteld. Over een tekst! Dat kwam vanmorgen meteen terug en toen dacht ik: Daar heb je al een vraag!

Ik vroeg aan God of Hij misschien nóg een vraag wilde geven, via Zijn Woord. Ik opende de Bijbel bij Daniël 10. En daar was de vraag! Ik heb besloten deze eerst te doen en volgende week die van mijn zusje.
"Dank U Heer, voor deze vraag en voor deze blog! Ik geloof, dat U me hierbij gaat helpen. Dat U inzicht gaat geven in welke Bijbelteksten ik mag nemen om over na te denken. Ik geef deze blog geheel aan Uw leiding over en bid om Uw zegen erover. Help ook alle lezers bij het zich verdiepen in de teksten, geef hen wijsheid en inzicht. Dank U wel, voor wat u doet en nog gaat doen. In Jezus naam, Amen'."

Hier volgt de vraag, die opkwam mede naar aanleiding van eerdere keren, dat ik hierover las.
In mijn vrouwenbijbel staan van die makkelijke stukjes met uitleg. Heel verhelderend, maar ik vraag me zoals nu af, waarom sommige dingen eigenlijk niet gewoon meteen in de Bijbel zelf verduidelijkt worden. Waarom zou je er eigenlijk uitleg bij nodig moeten hebben? Hebben jullie daarover wel eens nagedacht? De Bijbel is toch gewoon goed zoals hij is? Je zou hem toch gewoon meteen moeten kunnen begrijpen?

In Daniël 10 gaat het erover, dat de profeet Daniël een laatste visioen ontvangt. Dit gebeurt nadat hij al 3 weken rouwt vanwege een ander visioen. Drie weken vasten en bidden, dat is nogal wat.
Na die weken komt er een engel, die Daniël vertelt dat zijn gebed al vanaf dag 1 gehoord is. Op die dag is deze engel al op pad gegaan om Daniël te hulp te komen. En dan komt het. In Daniël 10 vers 13 zegt de engel tegen Daniël:

"De vorst van het koninkrijk Perzië stond eenentwintig dagen tegenover mij, maar zie, Michaël, één van de voornaamste vorsten, kwam om mij te helpen toen ik daar achterbleef bij de koningen van Perzië."

Nou, de meeste tijd, dat ik dit vers gelezen heb, dacht ik vermoedelijk (ik weet het niet meer eigenlijk) aan een vorst en verder niet. Een vorst is een vorst toch?
Maar nu heb ik dus pas al gelezen en ook nu weer in het bijbehorende stukje uitleg in mijn bijbel, dat de vorst van Perzië een demon is!
In de tekst staat dus eigenlijk, dat een demon de engel, die Daniël te hulp wilde komen eenentwintig dagen (drie hele weken!) heeft tegengehouden. Dat is nogal een waarheid, die we hier lezen. Een bewijs van de macht van satan.
De engel zegt, dat nadat hij eenentwintig dagen is tegengehouden door een demon, de aartsengel Michaël hem te hulp kwam. Michaël wordt in de tekst ook een vorst genoemd, dat vind ik verwarrend. Het is denk ik bekender dat hij een aartsengel is.
In elk geval delft de demon het onderspit en zorgt Michaël ervoor, dat Daniël zijn reddende engel krijgt.

Het Nadenkertje bestaat uit de volgende vragen:
1) Waarom is er zoveel uitleg bij de Bijbel nodig denk jij? Waarom zijn sommige teksten zonder uitleg haast niet te begrijpen? (zoals die uit Daniël 10)
2) Is het waar denk jij, dat met de vorst van het koninkrijk van Perzië een demon bedoeld wordt? En zo ja, waarom zou dat dan niet wat duidelijker in de Bijbel staan? Of staat dat er misschien ook (ergens?)
In je reactie mag je natuurlijk ook noemen wat deze tekst jou zegt/leert of wat hij met jou doet.

Ik ga het, als God het geeft, zo doen dat ik aan begin van elke week het nadenkertje plaats en dan aan het eind van de week een soort 'nabeschouwing', waarin ik ook al jullie reacties verwerk.
Hoe lijkt jullie dit zo?

Nou, Gods zegen bij het 'spitten' in Gods Woord hoor!
Groetjes van Anja


12 opmerkingen:

  1. Ja ik wist dit al... Vanuit het lezen van de Bijbel.

    Je bedoelt denk ik Daniël 10:13

    Satan stelt van alles in het werk om Gods werk te belemmeren, te vergoeden. Hij heeft dienstknechten die hem daarbij helpen. Maar God is altijd sterker.

    Hierdoor ligt er ook zonz kracht in gebed. Dat verhinderd satan. Ik heb beide uitleggen gehad als kind in de Oud Ger Gem leerde ik het zo:

    Dat de vorst van Perzië kwade aanslagen wilde plegen. Tegen het volk. Om de opbouw van de stad en de tempel te vergoeden. Iets wat God toe liet om Zijn volk tot gebed op te roepen. Gebed van een volk. Een verenigt volk dat zich (weer) buigt voor God.

    Maar daarnaast vanuit Efeze leer ik over een wereld die onzichtbaar is. Waar zich van alles afspeelt. Als ik daar lees in Efeze 6:12 zijn er kwade hemelgeesten waar wij tegen moeten strijden.

    Te vaak richten wij onze strijd op het aardse. Op dat waar wij(!) tegen aanlopen. Maar dat zijn tijdelijke dingen. God roept ons op, vraagt aan ons: willen jullie mijn strijd strijden. Een strijd niet gericht op mensen. Zoals wij vaak doen! Maar tegen hemelvorsten, heersers en machthebbers van de duisternis.

    Daardoor heb ik door het lezen van de Bijbel ook die uitleg mogen vinden.

    Het Oude Testament en het Nieuwe Testament roept ons tot dezelfde strijd op. Een strijd achter Jezus. Hem navolgen en niet andere mensen bestrijden... Maar strijden tegen de vijand van God.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Petrina, dank voor je mooie reactie! En sorry, dat ik het verkeerde hoofdstuk noemde ;)
      God is altijd sterker, dat is zo waar en ook dat er zo'n kracht ligt in het gebed. Niet omdat wij het doen, maar door de kracht die eraan verleend wordt. o.a door te bidden in Jezus' naam. Maar dat is weer een onderwerp apart haha.

      Mooi hoe jij door het lezen in Gods Woord diepere inzichten hebt gekregen. Denk ook echt dat, dat is wat God wil. Dat we tekst met tekst vergelijken en het Woord écht tot ons laten komen.

      Dankjewel en ik wens jou een hele fijne dag Groetjes hoor!

      Verwijderen
  2. Ik ben zo blij dat jij deze tekst hebt genomen ! Een hele tijd geleden gaf mijn broer die dienaar is een preek hierover. Maar echt al lang geleden. En dat is mij bijgebleven en een tijdje geleden kwam deze preek ook in mijn hoofd! Door mijn omstandigheden momenteel weet ik dat er een grote strijd was rondom mij maar God heeft die gewonnen, en ik dacht aan deze preek, mijn gebeden worden verhoord maar ik moet blijven bidden en strijden zodat de engelen kunnen komen, er staan op YouTube ook hele mooie filmpjes uitgelegd over deze dingen. De wereld die we niet zien. Veel te vaak strijden wij met ons vlees en herkennen wij de echte vijand niet. Door in gebed te blijven en te vasten worden wij sterker en ons geloof en vertrouwen groter en zo samen met Jezus hebben wij overwinning. Soms duurt het maanden soms weken of dagen aar onze overwinning is er!

    Je vraag over de bijbel en Wrm het zo moeilijk is die beantwoord ik zo; voor je gaat lezen bidden dat je alles mag ontvangen wat Hij je wil geven, zijn er dingen die je niet meteen snapt dan bid je er best voor en zoiezo naderhand gaat Hij je het laten weten op de een of andere manier! Gods zegen lieve zus

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je fijne reactie Olivia! Wat bijzonder, dat jij over deze tekst een preek hebt gehoord, denk niet dat er vaak over gepreekt wordt. Vaak worden naar mijn idee de wat 'gemakkelijkere' teksten genomen.


      Er is idd een grote strijd gaande, dat merk ik ook om me heen. Vooral mensen die de boze kwijt dreigt te raken, merken dat heel goed. Maar zo mooi, dat we weten, dat Jezus overwinnaar is! Dat geeft rust en zekerheid.


      En ja, ik las pas nog, dat zodra wij bidden, de engelen in beweging komen. Dat was bij Daniël ook zo. Mooi hè. Bidden en vasten is belangrijk, dat ervaar ik ook zo. Dat God daardoor heen wil werken. Zolang we het maar niet daarvan verwachten denk ik, want God doet het niet omdat wij zo goed bidden en vasten.


      Mee eens hoor, wat je zegt over het Bijbellezen en bidden vooraf en ook als je dingen niet snapt. De Heilige Geest wik ons inzicht geven.

      Nou, dankjewel nogmaals, fijne dag en liefs van mij hoor!

      Verwijderen
  3. Mijn antwoord op vraag 1.

    De Bijbel is eigenlijk een Joods boek. Ik denk dat de Bijbel daarom voor ons ( heidenen) sowieso lastiger is om te begrijpen. Het gaat voornamelijk over de geschiedenis van Gods Volk Israël. Wij zullen dus eigenlijk altijd hulp nodig hebben voor de uitleg van gelovigen die goed op de hoogte zijn van de Joodse tradities, geschiedenis en allerlei uitleggingen. Neem bijvoorbeeld de gelijkenissen. Ik heb altijd gedacht dat de Here Jezus deze vertelde om alles duidelijk te maken aan jan en alleman. Maar dat is niet zo. Het zijn geheimenissen die eigenlijk alleen voor de discipelen toegankelijk waren:

    Mattheus 13: 10, 11 10 En de discipelen kwamen naar Hem toe en zeiden tegen Hem: Waarom spreekt U tot hen door gelijkenissen? 11 Hij antwoordde en zei tegen hen: Omdat het u gegeven is de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen, maar aan hen is het niet gegeven.

    Bovendien zijn woorden soms in diverse vertalingen anders vertaald, of in dezelfde vertaling niet consequent op dezelfde manier vertaald. Heel lastig allemaal en dus moeten we onderzoek doen.
    En ik meen dat we in onze praktijk praktische onderdelen, gegeven aan het volk Israël, vergeestelijkt hebben zodat de betekenissen veel moeilijker te doorgronden zijn geworden.
    Dan meen ik nog dat God periodes (bedelingen) heeft gegeven waarin Hij 'anders' met mensen omgaat. Dat moeten we wel doorgronden. Hierbij bedoel ik bijvoorbeeld genezingen. De Here Jezus en Zijn discipelen hadden deze bediening om 'Het Koninkrijk van God' wat in de toekomst op aarde opgericht zal worden, aan te kondigen. Nu leven we in de periode van Het Lichaam van God. Nu werken genezingswonderen absoluut anders.

    Vraag 2: Is de vorst uit Daniël 10: 13 een demon?
    Dit ben ik niet duidelijk te weten gekomen in de diverse vertalingen en studie bijbels. Het gaat over een vorst en dat kan van alles zijn zoals: vorst, hoofdman, heerser, krijgsoverste en zelfs morgenster. Demon stond er niet bij in mijn studie bijbel “The Word”.

    Daniël heeft een visioen, denk ik. Hij ziet iets in vers 5, net als dat Johannes in Openbaring regelmatig iets ziet. Hier is het een vorst die wordt beschreven in vers 6 “Zijn lichaam was als turkoois, Zijn gezicht als het uiterlijk van de bliksem, Zijn ogen als vuurfakkels, Zijn armen en Zijn voeten als de glans van gepolijst koper en het geluid van Zijn woorden als het geluid van een menigte.”
    In Openbaring 1: 13 – 16 vind ik zo'n zelfde soort beschrijving door Johannes van Christus: "14 en Zijn hoofd en haar waren wit, als witte wol, als sneeuw, en Zijn ogen waren als een vuurvlam,
    15 en Zijn voeten waren als blinkend koper, gloeiend gemaakt in een oven, en Zijn stem klonk als het geluid van vele wateren."

    Deze 'vurige' vorst wordt tegengehouden door de vorst van Perzië. En deze 'vurige' vorst wordt geholpen door de vorst Michaël. In Judas 1: 9 wordt Michaël een aartsengel genoemd en in Openbaring 12: 7 komt Michaël weer ter sprake als een engel. Een engel kun je ook een boodschapper noemen. En er zijn in de Bijbel goede en slechte engelen. Dus die vorst van Perzie kan heel goed een slechte boze engel zijn, een demon dus.

    Zoals ik dit nu uitleg is mijn manier om teksten te gaan begrijpen. Deze tekst op zich doet niet iets persoonlijks met mij. Wel vind ik het bijzonder als ik teksten met elkaar vergelijk dat er overeenkomsten zijn. Het verteld mij welk een bijzonder mooi boek de Bijbel is. Het verteld mij iets 'groots' over de Auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je waardevolle reactie, Rinske! Mooi hoe je uitlegt, waarom het min of meer 'logisch' is, dat wij uitleg bij de Bijbel nodig hebben. Verhelderend voor mij. Dat wat je schrijft over genezingen, dat is nog weer een onderwerp apart eigenlijk ;).Daar ben ik soms ook nog niet geheel over uit.


      De 'vurige' vorst wordt door de één als Christus gezien en door de ander als een engel. Lijkt mij, dat als de vorst van Perzië een demon was, de 'vurige' vorst dan denk ik een engel moet zijn geweest. De demon zou anders allang weggerend zijn, als het Christus was. (lijkt mij) aangezien de demonen sidderen voor Jezus, alleen al voor Zijn naam.

      Ik vind, net als jij het ook zo mooi om tekst met tekst te vergelijken en je zo te verwonderen over de grootheid van God.

      Verwijderen
  4. De bijbel is geschreven in andere talen dan de onze. Doorvertaling dicht bij de grondtekst te houden kan hij wat onduidelijk zijn. En als hij wel zo duidelijk was hadden we geen preken meer nodig om uitleg te krijgen toch? Of wellicht denk ik te simpel.

    Klinkt eigenlijk heel logisch dat er in Daniel 10 een demon bedoeld wordt ipv een echte vorst. Er wordt veel in beeldspraak gesproken en dat zou hier prima het geval kunnen zijn. Heb je toevallig al eens in de bij el in gewone taal gelezen wat daar staat? Ik heb hem zo niet bij de hand maar dat vind ik wel interessant. Die bijbel zou toch duidelijk moeten zijn voor iedereen dus nu is mijn nieuwsgierigheid gewekt. Als het lukt ga ik dat vandaag eens nalezen.

    Mooi om deze vraag te lezen zo. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Dankjewel voor je fijne reactie! En ja , ik heb ook andere vertalingen gelezen, die zijn idd beter te begrijpen. Maar dan blijf ik toch denken: welke is nou de beste, de goede, snap je? In de vertaling Het Boek staat het zo:
      'Maar onderweg werd ik eenentwintig dagen lang opgehouden door de machtige boze geest, die heerst over het rijk van de Perzen. Toen kwam Michael, één van de hoogste bevelhebbers van het hemelse leger mij te hulp. Daardoor was ik in staat door deze blokkade heen te breken.'. Ik geloof zelf inmiddels wel, dat dit een juiste vertaling is. Ik schrijf in mijn volgende blog hierover nog wel waarom :) Fijn weekend hoor en groetjes!

      Verwijderen
  5. Nou, je brengt ons wel aan de studie, Anja. Dit is wat ik opgediepte uit de goudmijn.

    Daniël kreeg bezoek van de engel. Dat "bezoek" viel ongeveer samen met de tijd dat Cyrus besloot om de Joden terug te laten keren naar Israël. Daniel leefde van ongeveer 604-534 v.Chr. en Cyrus stond de Joden toe om terug te gaan naar Israël in 538 voor Christus. Daarom bestond de strijd van Michael, de beschermer van Israël, daarin dat hij de vrijheid van de Joden voor elkaar moest krijgen van Cyrus, de prins of koning van Perzië. Er is zeker altijd een strijd tegen demonische verleiding en invloed, maar ik denk dat het hier in dit hoofdstuk meer gaat over de strijd van de engel Michael om Cyrus te overtuigen de Joden te bevrijden. Daarvoor was Daniël zo trouw in gebed geweest (Daniël 9). Hij smeekte God om de zonden van Israël te vergeven en in te grijpen om hen te bevrijden, zoals Hij Jeremia beloofde (Jer 29:10). Hij krijgt in dit hoofdstuk te horen wat er met het Joods volk gebeuren zal. Hier schrikt hij erg van. Maar de engel bemoedigt hem.

    Over het gebruik van het woord 'prins' in de Bijbel, het verwijst denk ik meer naar mannen dan naar naar demonen. De Bijbel heeft volgens zeggen 111 voorbeelden van het woord voor prins/vorsten die verwijzen naar mannen die regeren. Slechts 6 voorbeelden zijn er die echt verwijzen naar de duivel, de "prins van deze wereld" en de "prins van demonen". Het woord prins in die zes gevallen verwijst naar de duivel zelf en niet naar demonen. In context kan je de eenvoudige interpretatie zien dat de engel refereerde aan Cyrus, de koning van Perzië. In Ezechiël 28 (vers 11-19) vinden we de 'prins van Tyrus' en hij wordt op vergelijkbare manier omschreven. Aan de ene kant een menselijke heerser maar wel beïnvloed en uiteindelijk gedomineerd door Satan zelf, zodat de karaktertrekken van deze koningen op die van de satan leken en iets duivels hadden.

    Ik ben heel diep onder de indruk van dit hoofdstuk. Vooral als ik een paar (niet allemaal) kanttekeningen erbij lees. Plus de tekstverwijzingen die ik vond op: https://statenvertaling.nl/tekst.php?bb=27&hf=10&ind=1

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Aritha, dankjewel voor hetgeen je hebt 'opgediept' ;)
      Ik geloof zeker wel dat er een aardse strijd meespeelde, om het volk weer terug naar Israël te krijgen. Maar ik denk ook dat de duivel dat heel graag wilde verhinderen. Alles bij elkaar genomen, lijkt het mij heel sterk dat een engel 3 weken lang streed tegen een MENS. Dat komt mij nu zo onwaarschijnlijk voor.

      Het woord prins (in mijn bijbel staat 'vorst' kan idd mens en demon betekenen in het Hebreeuws, heb ik nagevraagd.

      En ja, ik deel met je dat het een indrukwekkend hoofdstuk is. Goed om eens nader kennis van te nemen. We komen nooit uitgeleerd denk ik hè! :)
      Fijn weekend hoor en groetjes!

      Verwijderen
  6. Bij je vraag: Waarom is er zoveel uitleg bij de Bijbel nodig denk jij? Waarom zijn sommige teksten zonder uitleg haast niet te begrijpen? moest ik denken aan de tekst uit Handelingen 8:26-35. Ik haal deze twee verzen eruit: En Filippus snelde ernaartoe, hoorde hem de profeet Jesaja lezen en zei: "Begrijpt u ook wat u leest? Maar hij zei: Hoe zou ik dat kunnen, als niemand mij de weg wijst?"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Aritha,idd mooi voorbeeld, maar je kunt je blijven afvragen waarom God het nodig achtte dat het niet zonder uitleg te begrijpen is. Maar is denk ik niet goed om zulke dingen je af te vragen. Kwam zomaar bij me op eigenlijk.

      Verwijderen

Nadenkertje 6: 1 Johannes 5:18

Ik heb twee teksten in de Bijbel gevonden, die elkaar tegen lijken te spreken. Gaan jullie weer mee op onderzoek of dit ook echt zo is...