maandag 29 oktober 2018

Nadenkertje 2: Johannes 4:23-24





Deze tekst kwam naar mij toe, via een lieve zus. Zij bestudeerde wat teksten, die zouden kunnen slaan op de taal van de Geest, ook wel tongentaal genoemd. Toen stuitte ze onder andere op deze tekst. Hij staat in Johannes 4 de verzen 23 en 24:

"Maar de tijd komt en is er nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is Geest en wie Hem aanbidden moeten Hem aanbidden in geest en waarheid."

Deze woorden werden door Jezus zelf uitgesproken tegen de Samaritaanse vrouw. Zij vraagt Jezus naar de plaats waar de aanbidding plaats zou moeten vinden. Daarop zegt Jezus, dat er een tijd zal komen, dat dit niet op deze berg en ook niet in Jeruzalem zal gebeuren, maar in geest en waarheid. Geest staat in mijn bijbel met een kleine letter, daar wordt dus de menselijke geest mee bedoeld.

Maar.....wat is dat nu eigenlijk precies dan, aanbidden in geest en waarheid? En zou er een link kunnen zijn naar de taal, die de Heilige Geest je ingeeft, de tongentaal? Of is dat vergezocht? 

Ben benieuwd naar jullie reacties weer!

Veel zegen bij het lezen en onderzoeken van dit Bijbelgedeelte.
Groetjes hoor!

11 opmerkingen:

  1. Ik denk bij waarheid ook aan Zijn waarheid beleiden, uitspreken tegenover de leugens in deze wereld, in ons denken. Als we in tongentaal spreken spreekt Zijn Geest in ons en die spreekt altijd de waarheid.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Das mooi Danielle, waarheid tegenover leugen. Denk zeker dat dat hier wel van toepassing is. En ja de Geest bidt volmaakt, dat is zo mooi hè!

      Verwijderen
  2. Hierin gaf de kantekening in mijn Bijbel een schitterende uitleg die ik wil delen:

    Wij mogen God aanbidden zoals Hij is. Hij is Geest.... Dat is een onzienlijk Wezen. Zo mogen wij Hem aanbidden, op een manier die niet draait om zichtbare, uiterlijke ceremonie/traditie. Maar door innerlijke en geestelijke natuur die overeenkomt met Zijn natuur. Vanuit een oprecht en gelovig hart.

    De kantekening verwijst hierin naar Romeinen 12:2

    En wordt deze wereld niet gelijkvormig, maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven welke de goede en welbehagende en volmaakte wil van God is.

    Een schitterende tekst weer. Ik denk dat we Hem mogen aanbidden met dat wat Hij in ons hart legt. Zowel de vreugde, als onze diepe pijn. Het draait niet om de buitenkant. Hij vraagt ons niet om ons buitenste op te poetsen en aan een ieder te laten zien hoe goed wij spreken, bidden, zingen kunnen. Nee Hij verlangt ernaar om ons innerlijk, onze puurheid te mogen ontvangen. Doet mij denken aan de tekst vanuit de Bijbelstudie vorige week. Nadert tot Mij, en Ik zal u naderen. (in mijn vertaling: Naakt tot Mij, en Ik zal tot U naken). Er is maar één plaats van ware aanbidding:

    Ons hart, waarin Hij woont..... (wonen wilt)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat prachtig Petrina! Romeinen 12:2 vind ik ook zo mooi. Echt ook een tekst om een tijdje over na te denken. En ben het met je eens hoor, we mogen vanuit ons hart bidden, met wat daar op dat moment in is. Alles mogen we Hem tonen, ook onze diepste emoties. Bedankt voor het delen!

      Verwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dit vond ik ongeveer:
    Aanbidding, komt vanuit mijn innerlijke geest. In aanbidding uit ik mijn liefde voor Hem, vanuit het besef dat Hij me eerst heeft liefgehad.(psalm 86: Heere, mijn God, ik zal U loven met heel mijn hart, ik zal Uw Naam voor eeuwig eren). Mijn aanbidding moet op de waarheid gebaseerd zijn. Op Gods zelf-openbaring in de Bijbel. Wie Hij is? Wat zijn Zijn karaktereigenschappen? Wat verlang Hij van mij?

    Hebreeën 11:6 is voor mij heel belangrijke: "Zonder geloof is het echter onmogelijk God te behagen. Want wie tot God komt, moet geloven dat Hij is, en dat Hij beloont wie Hem zoeken."

    Een link naar tongentaal? Jezus zelf heeft het er niet over. Dus durf ik de link niet te leggen. Ik denk vooral aan intense verwondering en de taal van de liefde. Maar soms heb ik er ook geen woorden voor. En aanbid ik hem in mijn hart. Dat is missch wel hetzelfde als aanbidden in geest en waarheid?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Aritha! Wat mooi: 'En aanbid ik Hem in mijn hart', dat noemt Petrina eigenlijk ook. Denk dat het daarom gaat.

      Verwijderen
  5. Mooie tekst. Wanneer er over tongentaal iets staat is dat echter duidelijk in de Bijbel. De link zie ik hier dus niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, denk ook dat het hier niet zo expliciet bedoeld wordt. Je zou wel kunnen zeggen misschien, dat tongentaal natuurlijk ook altijd in geest en waarheid is, dus dat je er wel aan mag denken.

      Verwijderen
  6. Als eerste wil ik zeggen dat ik geloof dat deze tekst niets te maken heeft met 'tongentaal'. Zelf geloof ik niet (meer) in 'tongentaal', tenminste niet in wat er tegenwoordig van wordt gemaakt. Ik weet dat velen het beoefenen, maar ik ben jaren in een pinkstergemeente geweest en weet hoe het uitgelegd wordt. Toen ben ik met Bijbel studie begonnen omdat ik twijfelde aan de uitleg. Door tekst met tekst te vergelijken kwam ik tot een andere uitleg.
    'Tongentaal' is eigenlijk spreken in een andere taal, zonder dat de discipelen die toentertijd hadden geleerd, zoals je dat ziet in: Handelingen 2: 6, 11 6 Toen dan dit geluid klonk, kwam de menigte samen en raakte in verwarring, want ieder hoorde hen in zijn eigen taal spreken. 11 Kretenzen en Arabieren, wij horen hen in onze taal over de grote werken van God spreken.

    In 1 Korinthe 14 gaat het om hetzelfde gebeuren als in Handelingen namelijk om het verkondigen van de grote daden van God in bestaande talen, aan ongelovigen. Alleen was er niemand die die taal op dat moment kon verstaan, dus had het geen zin om in vreemde talen te spreken.
    1 Korinthe 14: 21, 22 21 In de wet staat geschreven: Door mensen die een andere taal spreken, en door andere lippen zal Ik spreken tot dit volk, en ook dan zullen zij niet naar Mij luisteren, zegt de Heere. 22 Zo zijn de andere talen dus tot een teken, niet voor hen die geloven, maar voor de ongelovigen, en zo is de profetie niet voor de ongelovigen, maar voor hen die geloven.

    Dus omdat ik geloof dat het om een talen wonder gaat kan dat niet bedoeld worden in Johannes 4: 23 en 24. Wat wordt er dan wel in dit vers bedoeld?

    Terecht zeg je, Anja, in je verklaring dat het om menselijke geest gaat, maar dan wel geest die door geloof verbonden is met God. Geest is in het Grieks: pneuma en het betekent: lucht, adem, blazen, engel of demon, goddelijk, de geest van Christus, de Heilige Geest.
    Ik lees in Genesis 2: 7 toen vormde de HEERE God de mens uit het stof van de aardbodem en blies de levensadem in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen.

    Ik geloof dat de Here Jezus hier onder anderen spreekt over de toekomst waarin het volk Israël God zal aanbidden nadat zij tot geloof in Hem als Messias gekomen zullen zijn. Die tijd zou er al gekomen zijn (“en is nu” zegt de Here Jezus, Die het op dat moment uitsprak) als de de Joden de Here Jezus als Messias hadden aangenomen. Uit hun was immers de zaligheid, vers 22. Maar zegt Johannes 1: 11, 12 11 Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. 12 Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;

    Die allen die Hem (nu, heden) wel hebben aangenomen kunnen aanbidden in geest en waarheid. Zij hebben Christus, Die De Waarheid is; Johannes 14: 6, aangenomen. In de toekomst zal het volk Israël, als zij een hart van vlees krijgen en tot bekering zullen zijn gekomen, ook kunnen aanbidden in geest en waarheid als zij zien Wie zij doorstoken hebben; Openbaring 1: 7. Zij zullen dan niet op een bepaalde plek aanbidden maar met hun hart.

    Ook wij kunnen aanbidden in geest en waarheid doordat we Christus kennen als het Woord in Johannes 1: 1 en Hebreeën 1: 1. God spreekt door de Zoon. Maar ook doordat we verzegeld zijn met heilige geest (pneumati = blazen, wind, geest) van God. We hebben daar, zoals ik het zie en geloof, geen 'geestesdoop' voor nodig.
    Efeze 1: 13 In Hem bent ook u, nadat u het Woord van de waarheid, namelijk het Evangelie van uw zaligheid, gehoord hebt; in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank voor je mooie reactie Rinske! Tjonge, wat weet jij veel zeg. Mooi. Over tongentaal wordt verschillend gedacht. Ik vind het zelf nog best een lastig onderwerp als ik eerlijk ben. Ik geloof zeker, dat wij God in geest en waarheid kunnen aanbidden, zoals jij uitlegt. Door de Heilige Geest. En dat het heen wijst naar de toekomst voor israél, ja dat geloof ik ook. Wat een mooie beloftes liggen er nog hè, voor Gods volk! Ik zie ernaar uit, dat die in vervulling gaan.

      Verwijderen

Nadenkertje 6: 1 Johannes 5:18

Ik heb twee teksten in de Bijbel gevonden, die elkaar tegen lijken te spreken. Gaan jullie weer mee op onderzoek of dit ook echt zo is...