donderdag 8 november 2018

Dit leerden we vanuit Johannes 4:23/24





Mooi! al jullie reacties op onderstaande tekst! Dank jullie wel!

"Maar de tijd komt en is er nu, dat de ware aanbidders de Vader zullen aanbidden in geest en waarheid, want de Vader zoekt wie Hem zo aanbidden. God is Geest en wie Hem aanbidden moeten Hem aanbidden in geest en waarheid."

Mijn vraag hierbij was ook of dit bidden 'in geest en waarheid' op tongentaal zou kunnen slaan. Jullie waren het er vrij unaniem over eens, dat hier in de Bijbel geen aanwijzing voor te vinden is. Daniëlle noemt nog, dat tongentaal de taal van de Geest is, die altijd de waarheid spreekt. Dat is helemaal waar. Ik denk zelf dat in deze tekst niet specifiek tongentaal wordt bedoeld, maar dat je er gerust wel aan mag denken in dit verband.

De betekenis van 'bidden in geest en waarheid'
Petrina en Aritha noemen beiden het aanbidden vanuit het hart. Vanuit een 'oprecht gelovig hart'. Je kunt je daarbij natuurlijk nog wel afvragen hoe zo'n hart er dan precies uitziet...
'Vanuit het besef, dat Hij mij eerst lief had', noemt Aritha. Mooi! Het bidden komt voort uit de liefde, die God in onze harten heeft uitgestort. Die roept wederliefde op.
Rinske noemt terecht dat je bidt met je eigen geest, die in geloof met Gods geest is verbonden. Je kunt dus alleen bidden dóór de Heilige Geest.

Tja.... als ik mijn gedachten dan gewoon laat gaan, dan denk ik: je bidt door de Heilige Geest en soms is er dan ineens een moment, waarop je geen woorden meer hebt en dan neemt de Geest het over. Dan bid je verder in de Geest, in een andere taal, zoals Gods Geest het je uit laat spreken. Mooi toch.... Over tongentaal wordt verschillend gedacht, zoals jullie vast wel weten. Ik respecteer ieders mening hierin hoor. En eerlijk gezegd vind ik het zelf ook een nog wat moeilijk onderwerp. Ik wil echt om meer licht hierover gaan bidden.

In de bijbel wordt ook genoemd, dat wij moeten bidden 'naar Gods wil'. Best lastig ook wel hè, want wat is Gods wil? Eigenlijk is het niet zo heel lastig, want daar is de Heilige Geest voor. Die maakt ons dat bekend. Daar past de tekst goed bij, die Petrina noemt:

'En word niet aan deze wereld gelijkvormig, maar word veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is.'

Verzegeld met de Heilige Geest

Ik geloof van harte, dat het waar is, wat Rinske noemt, dat Jezus bij het uitspreken van deze tekst ook heeft gedacht aan de toekomst. Aan het moment dat geheel Israël Hem als Messias zal aannemen. Dat is altijd Zijn diep verlangen geweest, geloof ik.
Ook wij kunnen God aanbidden in geest en waarheid, schrijft Rinske verder. Doordat wij verzegeld zijn met de Heilige Geest.

'in Hem bent u ook, toen u tot geloof kwam, verzegeld met de Heilige Geest van de belofte'. (Efeze 1:13)

Ik besluit met een mooie zin van Aritha, die denk ik wel de kern weergeeft van het 'bidden in geest en waarheid'. Danielle noemt bij waarheid trouwens nog het belijden en uitspreken hiervan tegenover de leugens van satan. Dat vind ik een mooie toevoeging. Dat moeten we zeker doen!

De zin van Aritha:
"Ik denk vooral aan intense verwondering en de taal van de liefde. Maar soms heb ik er ook geen woorden voor. En dan aanbid ik Hem in mijn hart. Dat is dan misschien wel hetzelfde als aanbidden in geest en waarheid?" 

Achter de vraagteken van Aritha mag van mij nog wel een uitroepteken!

Veel zegen lieve mensen! Bidden is zoiets teers hè, zo mooi en zo krachtig ook.
Liefs weer van mij,
Anja


4 opmerkingen:

  1. Dit tere en diepe onderwerp heb je heel mooi samen gevat, Anja. Ik ben er van onder de indruk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel Rinske! Dit bemoedigt mij erg. Ik vroeg me juist af waarom ik deze samenvattingen eigenlijk maak, ze worden haast niet gelezen. Maar soms moet je volhouden en weet je niet altijd waar iets goed voor kan zijn hè. Gezegend weekend nog verder!

      Verwijderen
    2. Mijn ervaring is dat ik 'iets', en dat klinkt egocentrisch, in de eerste plaats voor mezelf doe. Dit om meer inzicht in Gods Woord te krijgen en om God beter te leren kennen. Als een ander daar ook iets aan heeft is dan mooi meegenomen. Je hebt, naar mijn idee, toch wel flink moeten nadenken over deze samenvatting. Het zal zijn vrucht opleveren.

      Verwijderen
    3. Dankjewel Rinske! Het is idd goed om er zo in te staan als jij zegt. Ik heb best wel last van mijn hoogmoedige hart eigenlijk. Ik wil dat niet, maar merk dat het er wel is.

      Verwijderen

Nadenkertje 6: 1 Johannes 5:18

Ik heb twee teksten in de Bijbel gevonden, die elkaar tegen lijken te spreken. Gaan jullie weer mee op onderzoek of dit ook echt zo is...