zondag 28 oktober 2018

Dit leerden we vanuit Daniël 10:13





Wat een woord eigenlijk hè: nabeschouwing. Het doet voor mij zo formeel aan, beetje politiek-achtig. Ik zag op internet echter, dat het ook wel gebruikt wordt voor de voetbal 😃 Nou ja, wat maakt het ook uit, ik weet momenteel even geen ander woord voor de samenvatting, die ik nu wil maken over alles wat we gevonden hebben over Daniël 10:13. Was niet de makkelijkste tekst hè... maar wel een belangrijke, denk ik zelf. Ach, wat zeg ik nu, al Gods Woorden zijn natuurlijk belangrijk! Geen twijfel mogelijk!

Dank voor jullie reacties! Zo mooi om te lezen hoe jullie te werk gaan bij een tekst lezen/bestuderen en wat jullie eruit halen. Soms ook heel verschillende dingen. Jullie dachten ook na over mijn vraag waarom de bijbel soms zo moeilijk te begrijpen is. Fijn, jullie mooie reacties hierop!

Rinske,jij noemt in je reactie, dat de Bijbel een Joods boek is, dat voor ons (heidenen) lastiger te begrijpen is. Dankjewel voor deze mooie aanvulling. Je zegt dat wij onder anderen van uitleggers afhankelijk zijn, die veel weten over de Joodse geschiedenis en gebruiken en dat alle verschillende vertalingen het ook niet gemakkelijker voor ons maken.
Ook noem je het 'schrift met schrift vergelijken'. Dat vind ik echt zo'n belangrijke! Neem de man uit Daniël 10 en vergelijk de beschrijving eens met die van de man uit Openbaringen 1, schrijf je. Deze beschrijvingen lijken zo op elkaar! Je zou aan de hand hiervan kunnen concluderen dat Christus zelf naar Daniël kwam. Velen houden het echter op Zijn engel.
Ik lees bij jullie ook over de Heilige Geest, die ons inzicht en wijsheid geeft bij het lezen van de Bijbel. Onmisbaar!, ook om daarom te bidden voor en tijdens het Bijbel lezen.
God geeft ons uitleggers, omdat we die blijkbaar nodig hebben. Dankjewel Aritha voor je mooie voorbeeld uit de Bijbel. Dit vind je in Handelingen 8:26-35. Hier zegt de kamerling tegen Filippus: "Hoe zou ik de Schriften kunnen begrijpen, als ik geen uitlegger heb?" (in eigen woorden gezegd)

Ik heb het als heel waardevol ervaren om na te denken over de tekst uit Daniël en merk dat er inzichten blíjven komen. Vanmorgen, dat vond ik wel heel bijzonder, deed ik de Bijbel open bij Daniël 12. Dat vind ik bijzonder, omdat ik een geheel nieuwe Bijbel heb, die onmogelijk ergens kan open vallen, doordat ik hem al zo vaak gebruikt heb. En ook bijzonder omdat het in Daniël 12 ook weer gaat over Michaël en de man gekleed in linnen . Ik geloof dat de waarheden, die we bestudeerd hebben, ons echt iets te zeggen hebben.

Oké, nu naar de nabeschouwing!

Hier de tekst nogmaals:
"De vorst van het koninkrijk Perzië stond eenentwintig dagen tegenover mij, maar zie, Michaël, één van de voornaamste vorsten, kwam om mij te helpen toen ik daar achterbleef bij de koningen van Perzië."

Eén van jullie vroeg zich af hoe dit er staat in bijvoorbeeld de bijbel in gewone taal. Nu zijn niet alle vertalingen even goed op internet te vinden, merkte ik, maar die uit Het Boek heb ik wel gevonden. Daar staat het zo:

"Maar onderweg werd ik eenentwintig dagen lang opgehouden door de machtige boze geest, die heerst over het rijk van de Perzen. Toen kwam Michaël, één van de hoogste bevelhebbers van het hemelse leger mij te hulp. Daardoor was ik in staat door deze blokkade heen te breken."

Tjonge, dat is een heel verschil hè. Ik denk, dat velen met mij geloven, dat wat in Het Boek staat heel waarschijnlijk is. Dat met de vorst van Perzië een boze geest of demon wordt bedoeld en met Michaël een engel, waarschijnlijk zelf een aartsengel. Ik twijfelde eerst nog wel, maar mijn ogen gingen pas helemaal open, door een heel simpel gezegde van iemand. Ik wilde zo graag zeker weten, wat er in de grondtekst nou echt staat, dat ik een broeder uit onze gemeente mailde, die Hebreeuws kent. Die vertelde vervolgens dat 'vorst' in het Hebreeuws zowel 'mens' als 'demon' kan betekenen. Dat is helder. Toen schreef hij dit: "Het lijkt mij heel onwaarschijnlijk, dat een ENGEL 21 dagen lang met een AARDSE VORST zou strijden."

Het drong nog niet meteen tot me door, tot ik het nogmaals las. En toen viel het kwartje, om het maar eens heel menselijk te zeggen. Een engel is toch veel sterker dan een mens! Een engel komt met Goddelijke kracht, die niet te vergelijken is met de onze. Hoe zou een aardse vorst het ooit 3 hele weken lang kunnen uithouden tegen een engel? Nee, daar kan ik niet in geloven.
Neem daarbij dan nog de tekst, die jij ook noemt Olivia, dan wordt het voor mij alleen nog maar duidelijker. In deze tekst staat:

'Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in hemelse gewesten.' (Efeze 6:12)

Geestelijke strijd
Conclusie: We hebben te strijden tegen geestelijke machten, tegen satan en zijn demonen. Ook de engelen hebben hiermee van doen. Zij voeren strijd tegen de demonen en komen ons te hulp. De man, gekleed in linnen voerde strijd tegen een boze geest en werd zelfs 3 weken daardoor opgehouden. Voor mij een bewijs van hoe sterk satan is. Hij heeft een groot leger demonen tot zijn beschikking en gaat de hele wereld rond om Gods kinderen te benauwen en te verleiden. Ik wil hier niet teveel woorden aan wijden. Het is het niet waard. We kunnen ons veel beter op God richten, die legioenen engelen als gedienstige geesten tot Zijn beschikking heeft. Wat een heerlijke wetenschap! Ik zou zeggen: verdiep je niet teveel in de geestelijke wereld, maar hou er wel rekening mee, dat die er wel terdege is. Laat het gaan om Jezus en Jezus alleen. Naam boven alle Naam, te prijzen tot in alle eeuwigheid.

Bidden en vasten
Wat Olivia verder noemt in haar reactie, daar ben ik het zo mee eens. Uit dit verhaal over Daniël mogen wij leren wat gebed en vasten doen. Het zet de engelen in beweging! Het staat er zo duidelijk: vanaf gebedsdag 1 zijn Daniëls woorden in de hemel gehoord. Op die dag vertrekt er een man, gekleed in linnen, naar Daniël om hem bij te staan. Hoe wonderlijk, Daniël bid en vast en direct gebeurt er iets in de hemelse gewesten. Hoe motiverend voor ons! Ga er maar gerust van uit , dat je gebed iets doet, ook al merk je dat niet direct. Gods hulp is al aanwezig of onderweg! We mogen geduldig leren zijn en onszelf oefenen in volharding.

Ik las bij Neil Anderson een mooi voorbeeld van wat gebed kan doen:
"De moeder van 1 van mijn studenten was paranormaal begaafd. Op een dag vroeg ze hem: "Jim, heb je voor mij gebeden?" Jim: "Natuurlijk moeder."  "Stop daarmee", zei ze resoluut. "Je verstoort mijn aura." Doorgaan met bidden dus!

Veel mensen bidden wel, maar vasten niet. Raar eigenlijk, want de Bijbel is er toch duidelijk over, dat beiden belangrijk zijn. Vasten kan op verschillende manieren. Wat Daniël deed, wordt wel 'soberheidsvasten' genoemd. Geen vlees, wijn of smakelijke spijzen. Gewoon heel eenvoudig eten, zonder extra's. Het principe 'Daniël vasten' bestaat nog steeds trouwens. (zie:www.danielvasten.nl/) God wil bidden en vasten echt zegenen, geloof jij dat?

Ik denk, dat we uit deze tekst allemaal mogen leren, wat mijn broeder in zijn mail schreef:
"Wanneer de duisternis tracht Gods plan te doorkruisen, zet bidden en soberheidsvasten de hemel in beweging. Uiteindelijk zal Gods Koninkrijk er komen en niemand zal dat kunnen stoppen. Ons bidden werkt mee aan het openbaar komen van Gods rijk in welke mate en vorm dan ook."

Ik wens jullie van harte Gods zegen toe!
Groetjes van Anja

PS: je hoeft het uiteraard niet met mijn conclusies eens te zijn hè 😉










4 opmerkingen:

  1. Ja heel mooi samengevat Anja, een plezier om te lezen hoe God ons hoort en beschermt vanaf de eerste dag. En idd niet te veel nadenken over de geestelijke wereld maar richten op Jezus want Hij is onze redder. Dank je Anja 🌸

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi Anja te lezen hoe je alle gegevens hebt samen gevat. Ik geloof zeker ook dat inzichten blijven komen. Als je een keer je gericht hebt op iets en je leest dan in de Bijbel, dan ineens wordt iets herkenbaar. Dat is ook de bedoeling. En het samen over iets nadenken kan verrijkend zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankje Rinske en ja mooi hè, hoe we op deze manier steeds meer 'thuis' mogen raken in Gods Woord. Daar ben ik zo dankbaar voor!

      Verwijderen

Nadenkertje 6: 1 Johannes 5:18

Ik heb twee teksten in de Bijbel gevonden, die elkaar tegen lijken te spreken. Gaan jullie weer mee op onderzoek of dit ook echt zo is...